• 27 Січня 2021

Перевірка головки блоку циліндрів на наявність тріщин

На різних етапах експлуатації автомобіля в перемичках-клапанах можуть виникати тріщини. Це залежить від багатьох факторів, головні з яких – показник пробігу та умови використання машини.

Які основні причини появи тріщин на голівці циліндра

Найчастіше тріщини з’являються як наслідок:

  • механічних пошкоджень;
  • перегріву двигуна;
  • зносу металу.

Зазвичай ці тріщини не становлять небезпеки та не впливають на роботу механізму. Якщо вони утворилися лише до глибини канавки для кільця сідла клапана, то розгерметизації не трапиться. Але деякі з них створюють надлишковий тиск в системі охолодження двигуна. У такому випадку необхідно провести перевірку за кількома критеріями та розібратися, чи можлива подальша експлуатація головок блоку циліндрів з тріщинами.

Як зрозуміти, що на голівці циліндра з’явилися тріщини

Виявити наявність тріщин на ГБЦ можна лише після розбирання двигуна. Для виявлення тріщини необхідне опресовування на спеціальному обладнанні, яке проводиться в тих випадках, коли:

  • температура мотора часто змінюється (різко падає та піднімається), і відбувається перегрів або закипання двигуна;
  • з розширювального бачка «виганяє» антифриз;
  • на розширювальному бачку утворюється масляна плівка, при цьому на силовому агрегаті з’являється емульсія – біла піна на поверхні масла (охолоджуюча рідина через тріщину потрапляє в масло й навпаки);
  • антифриз потрапляє в вихлопну трубу, і потрібно часто доливати холодоагент.

Діагностика двигуна вантажівки MAN може проводитися за допомогою різних методів перевірки, але найоптимальнішим є опресовування під тиском.

Як відбувається діагностика

Аналіз роботи механізму проводять за допомогою спеціального обладнання, тому що виявити тріщину «на око» практично неможливо:

  • головку блоку циліндра (ГБЦ) очищають від масла, нагару та бруду, демонтують інші деталі;
  • всі отвори «сорочки охолодження» заглушуються за допомогою спеціального оснащення;
  • в «сорочку охолодження» подається тиск;
  • ГБЦ переміщують в ємність з водою, при поступовому підігріві якої метал починає розширюватися, і всі тріщини стають видимими.

Які подальші дії майстра після діагностики

Спеціаліст приймає рішення про заміну або подальше використання ГБЦ після детального вивчення проблеми.

  1. При виявленні мікроскопічної тріщини в голівці циліндра механізм може використовуватися далі без додаткового тестування навіть у тому випадку, якщо тріщина тягнеться від кільця сідла впускного клапана до тієї ж частини випускного клапана.
  2. Розкрита тріщина з незначним прогином перемички в сторону циліндра вимагає демонтажу випускного клапана та перевірки кільця сідла випускного клапана на тріщини.

Тріщини в кільці сідла також показуються в секторі перемички та діагностуються окремо:

  • головка може експлуатуватися далі, якщо тріщини відсутні, або є лише одна тріщина;
  • якщо виявлено дві тріщини кільця сідла клапана і більше, то головку необхідно замінити.
  1. Якщо на перемичці клапана кілька тріщин розташовані поруч або частково перетинаються, то головку потрібно замінити незалежно від наявності (або відсутності) тріщин кільця сідла клапана у зв’язку із небезпечністю відколів.
  2. У тому випадку, якщо тріщина перемички клапана підчас діагностики виявляється під кільцями сідла клапана (у впускному або випускному каналі), головка циліндра підлягає заміні.
  3. Головку циліндра також слід замінити, якщо тріщини на її основі проходять між форсунковим отвором та сідлом впускного (випускного) клапана.

Таким чином, заміна головки блоку циліндра необхідна при серйозних пошкодженнях, коли тріщину не має можливості ліквідувати. Але навіть великі тріщини можна спробувати усунути, наприклад, за допомогою зварювання. Відбувається цей процес наступним чином:

  • готується шматок металу, який відповідає розмірам пошкодження ГБЦ;
  • за допомогою газової установки (найкращу ефективність дає аргонно-дугове зварювання) і присадних матеріалів здійснюється процедура зварювання: між ГБЦ та електродом підкладається металевий шматок, вирізаний для ліквідації дефекту;
  • робоча поверхня зачищається та опресовується, іноді потрібно провести фрезерування (за відсутності пошкоджень на прилеглій до ГБЦ площині), щоб максимально вирівняти ділянку проведення робіт.

Існують також альтернативні методи ремонту тріщин головки блоку циліндра, наприклад, за допомогою епоксидної смоли.

При використанні цього способу ГБЦ за допомогою металевої щітки зачищається з обох сторін, після чого в місці пошкодження висвердлюють отвори (3-4 мм в діаметрі), в яких нарізається різьба. Ввертають мідні або алюмінієві заглушки. На поверхні навколо тріщини роблять насічки зубилом, щоб забезпечити шорсткість, потім площину знежирюють (ацетоном або паливною рідиною), і в два шари наносять епоксидну смолу. Після застигання (близько доби) ГБЦ зачищають напилком. Метод з епоксидною смолою на нашій СТО ми не використовуємо. 

© 2021 СТО "Тір Сервіс Місто"
Он
лайн
чат